Hostessy – miły akcent, czy zbędny wydatek?

Ten tekst napisałam i zamieściłam na fanpage'u firmowym na początku 2013 roku, jednak jest tak uniwersalny, że stwierdziłam, że powinien pojawić się też tu na blogu. VIP EVENT w końcu zaczynało jako Agencja Hostess, teraz wynajem hostess i promotorów wciąż jest ważnym filarem mojej działalności, dlatego temat jak najbardziej aktualny i ważny.



Hostessa – zazwyczaj miła i atrakcyjna, młoda dziewczyna, która swą obecnością uświetnia jakieś wydarzenie, bądź event. Dla większości kojarzona z „panią, która stoi i się uśmiecha” Czy to rzeczywiście jedyna rola, jaką pełni? Na czym polega praca hostessy i jakie warunki należy spełniać, aby nią zostać?

      Rzeczywiście, dla sporej części osób, hostessa kojarzy się z dziewczyną, która stoi i się uśmiecha, ewentualnie taką, która wręczy ulotkę, czy poczęstuje cukierkiem. Głównym zadaniem hostessy jest przyciąganie uwagi i poprzez swój atrakcyjny wygląd, zapraszanie na stoisko klienta, np. na targach, bądź promowanie danej firmy podczas jakiegoś eventu. Jednak jej rola, co do zasady, nie powinna ograniczać się tylko do tego.


      Hostessa, w zależności od rodzaju imprezy, powinna umieć odnaleźć się i odpowiednio zachować w każdej sytuacji. I tu ważne są jej umiejętności interpersonalne. Podstawą w tej pracy jest komunikatywność. Tu nie ma miejsca na nieśmiałość. Hostessa musi umieć pracować z ludźmi. Powinna też znać firmę, którą w danym momencie reprezentuje i posiadać, chociaż podstawową wiedzę o produktach, które promuje. Musi umieć szybko reagować i rozładowywać sytuacje stresowe. Wiedzieć, kiedy należy zaproponować coś do picia, czy po prostu zainteresować 
ciekawą rozmową tak, aby klient nie odszedł od stoiska, 
w momencie, gdy akurat wszyscy sprzedawcy są zajęci.

      Wbrew pozorom, praca hostessy nie jest łatwa. Stanie po 8 godzin w butach na wysokim obcasie, uśmiechanie się i bycie miłą do każdego, wymaga nie lada wprawy. Pewne cechy muszą być wrodzone, jak choćby otwartość na ludzi. Z czasem oczywiście nastolatka nabiera większej pewności siebie i uczy się asertywności. Młode, atrakcyjne dziewczyny zawsze skupiały na sobie uwagę mężczyzn. I tak jest do dziś. Mówiąc kolokwialnie – panowie, w towarzystwie pięknych pań, po prostu głupieją. Dziewczyny muszą jednak pamiętać, że są w pracy, a ich zadaniem jest promowanie danej marki, a nie nawiązywanie relacji damsko-męskich. Muszą umieć sobie z tym radzić i w grzeczny, ale dosadny sposób, pozbywać się tzw. „natrętów”. Dziewczyny muszą posiadać, nie tylko odpowiedni wygląd, ale też i cechy charakteru, które w każdej sytuacji pozwolą im zachować stoicki spokój. Tu potrzebne są odpowiednie uwarunkowania psycho-fizyczne. Nie wystarczy tylko szczupła sylwetka i ładna buzia. Dziewczyny muszą też być inteligentne i posiadać pewne obycie.



      Zainteresowane tą pracą powinny pamiętać, iż zatrudniając dziewczyny do swoich zleceń, pracodawcy starają się je wcześniej poznać. Zwraca się uwagę już na pierwszy kontakt, czyli przesłanie zgłoszenia – na język, sposób pisania, a także przekazywaną treść. Już na tym etapie zleceniodawca jest w stanie dużo powiedzieć o dziewczynie. I niestety część z nich chyba zapomina, że od tego jak zaprezentowały się w pierwszym mailu, zależy tak naprawdę, czy pracodawca będzie chciał poświęcić im czas i zaprosić na spotkanie, a co za tym idzie nawiązać ewentualną współpracę.


      Ogromną skarbnicą wiedzy są również portale społecznościowe, gdzie łatwo można kogoś znaleźć i podejrzeć. Dlatego tu mała rada – nim coś wstawimy, zastanówmy się kto to może przeczytać, gdyż coraz więcej pracodawców wykorzystuje social media do czerpania informacji o potencjalnych pracownikach.

      Wracając do cech, jakie musi posiadać idealna hostessa, są to na pewno: komunikatywność, zaangażowanie, umiejętność pracy z ludźmi, wysoka kultura osobista i przede wszystkim uśmiech oraz wrodzony optymizm. Takie hostessy budują świadomość marki, a co za tym idzie, zwiększają zyski firmy, a o to przecież głównie chodzi naszym klientom.


      I takich uśmiechniętych i optymistycznych hostess, które będą napędzać krajowy rynek i zwiększać PKB, życzę sobie i Państwu na wszystkich targach, bankietach i eventach.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Słownik eventowy: EVENT

Prelekcja dla ASBIRO